Den motiverende samtale

Hvorfor vælge den motiverende samtale?

Den motiverende samtale er en metode og kommunikationsstil, der kan benyttes i alle sammenhænge, hvor du som professionel har fokus på at afklare og motivere til forandring og vækst.

Metoden er anbefalet her i landet af Sundhedsstyrelsen og af Socialstyrelsen, og den er relevant inden for både fysisk og psykisk sundhed, misbrug, vejledning, rehabilitering - ja, alle steder, hvor du som professionel har samtaler, der handler om motivation, forandring og vækst.

Sådan fungerer den motiverende samtale

I al sin enkelthed har den motiverende samtale fokus på, at det er personens egne ord om en ønskelig forandring, der kommer til at vise vejen frem.

Som professionel skaber du motivation ved at hjælpe personen med at afklare eventuel ambivalens. Med dit særlige fokus på at stille spørgsmål og lytte specifikt efter udsagn, der fordrer forandring, kan du på en styrende og samtidig empatisk måde, lede personen i den ønskede retning.

Målet er, at personen bliver bevidst om egne styrker, ressourcer og råderum. Det bærende element er samarbejde, accept, empati og autonomi. I dette møde bliver personens forandringsønske bevidst, italesat og peger i retning af handling.

Den motiverende samtale har sin styrke ved at være en enkel metode, der på en og samme tid er empatisk og styrende. Den har klare rammer og struktur. Det er den professionelles opgave at skabe et rum og en atmosfære, hvor personen får lyst til og mulighed for selv at udtrykke perspektiver, der er forankret i egne værdier.

Om metoden

Metoden opstod i USA inden for alkoholområdet i starten af 80'erne, hvor den amerikanske psykolog William R. Miller var optaget af, hvad der lå til grund for, at nogle patienter ændrede vaner og andre ikke gjorde.

Gennem en årrække sammenholdt Miller patienternes succes i deres behandling med de professionelles kommunikation. Det var gennem disse studier, Miller fik større og større indsigt i, hvad der ligger til grund for patienters motivation, og hvad de professionelle bør gøre for at hjælpe patienterne bedst muligt.

I studierne viste det sig, at det var vigtigt, at patienterne selv fandt deres egne grunde til at  ændre på deres situation. Og at de patienter med de bedste forandringsresultater også havde haft professionelle, der i høj grad mestrede empatisk lytning. Det blev og er stadig udgangspunktet for motivationsarbejdet.

Metoden er på en og samme gang både personcentreret og styrende, og den giver plads til, at man kan kombinere den motiverende samtale med andre metoder. Faktisk viser nyere studier, at motiverende samtale kombineret med andre metoder og terapi, giver endnu bedre outcome.

Når faglighed og personlighed forenes

Jeg er af den overbevisning, at det at være en dygtig professionel handler ikke blot om, hvad du gør, men også om, hvem du er, og hvad der driver dig. Derfor er det en naturlig del i al den undervisning og supervision, jeg tilbyder.

Lær om metoden bag den motiverende samtale

 Vil du læse mere om metoden?

Helene Foss og Tina Haren har skrevet en introduktion til Den Motiverende Samtale.

  • Undervisning i den motiverende samtale

    Grunduddannelse

    Til jer, der er en personalegruppe, som ønsker et fælles fagligt fundament inden for den motiverende samtale. Undervisningen tilpasses, så den matcher jeres målgruppe og fagområde.

  • Individuel oplæring i den motiverende samtale

    Individuel oplæring

    Til dig, som allerede har kendskab til og erfaring med at motivere, og som gerne vil finpudse, løfte eller tilpasse din personlige stil og sikre, at det du gør, også er motiverende på den bedst mulige måde.

  • Supervision i den motiverende samtale

    Supervision

    Har I allerede modtaget undervisning i den motiverende samtale, og overvejer I at tilpasse og finpudse MI kompetencerne og jeres stil, så er supervision en helt oplagt mulighed.